Vad är egentligen det bästa sättet att marknadsföra sig på? Är det att trycka sin logga på massa reklampennor eller synas på varenda busstation i stan? Dessa frågor är det många egenföretager och mindre företag som ställer sig där ute. Och trots detta, så verkar det fortfarande vara många som är lite vilsna i denna djungel.
Med tanke på alla kommunikationskanaler som finns på marknaden idag kan det onekligen vara svårt att bestämma sig för bara en, vilket man nödvändigtvis heller inte ska behöva göra. Många företag där ute använder sig av flera olika kanaler samtidigt som alla kompletterar varandra väldigt bra. Men det gäller som sagt att man funderar noggrant på detta, för tar man fel beslut kan detta påverka omsättning av kunder och den feedback man får utifrån.
För att bli lite extra klok i frågan så kommer här nedan några enkla tips och råd kring vad och vilka kanaler som är bra:
- Kunderna – Vilka är era kunder och hur når man ut till dom allra bäst? Det är kunden som alltid ska vara i fokus, oavsett om det kostar dig och ditt företag lite extra krafttag.
- Media – A och O när det kommer till just marknadsföring. Exakt var vill ni synas? På webben, i sociala medier, tv, radio? Det finns massa olika kanaler att välja mellan, men bara ni vet vilken som passar ert företag bäst.
- Kommunikationsplanering – En bra plan för hur man tänker nå ut till allmänheten måste man alltid ha. Den behöver inte vara stor eller avancerad, men en plan av något slag är ett krav för att lyckas.